محاسبات نور محیطی و کلی چگونه انجام می شود ؟
میزان نور محیطی و کلی ، معمولی ترین محاسبات میزان نور و همیشه میزان نور متوسط در سطح افق است .
1- روش اول :
اندازه گیری و یا تخمین متوسط روشنایی بر مبنای محاسبات دشوار
این روش خیلی دقیق نیست اما به اندازه کافی برای عمده پروژه ها جوابگو است .
2-روش دوم :
محاسبه با استفاده از روش لومن
محاسبه به روش لومن پیچیده است اما با یک ماشین حساب انجام پذیر است .
انجمن مهندسی روشنایی آمریکای شمالی برای این روش کلاس های آموزشی ارائه کرده است .
همچنین با استفاده از کتاب های راهنمای نورپردازی IESNA می توانید این روش را بیاموزید .
فقط تنها ایراد موجود در این روش این است که اگر نورپردازی طراحی شده متغیر باشد ، ممکن است محاسبات به درستی جوابگو نباشد .
3-روش سوم :
محاسبات کامپیوتری نقطه به نقطه
برای استفاده از روش محاسبه کامپیوتری تقطه به نقطه باید تخصص خاصی را داشته باشید .
همچنین از نرم افزارهای مخصوصی باید استفاده کنید مانند بسیاری از نرم افزار های نورپردازی و طراحی روشنایی .
اگر توانایی و مهارت کار با این نرم افزارهای طراحی نورپردازی را دارید باید بدانید که این کار بسیار جذاب خواهد بود به ویژه برای کسانی که نورپردازی طبیعی را محاسبه می کنند .
لازم بذکر است که نرم افزار های نورپردازی بیشتر برای شرکت های طراحی و کمپانی های طراحی نورپردازی کاربرد دارند .
اما اگر مهارت استفاده از آن را داشته باشید به راحتی می توانید با توجه به سلیقه خودتان طراحی نورپردازی را برای هر مکانی انجام دهید .
نرم افزار 3DS-MAX
نرم افزار اول در این حوزه قطعاً 3DS-MAX است .
این نرم افزار مرسوم ترین نرم افزار برای نورپردازی نمای بیرونی و بطور کلی طراحی نورپردازی در معماری است .
کار سه بعدی کردن ساختمان را نیز توسط خود نرم افزار تری دی مکس انجام می دهند و کار نورپردازی و طبیعی کردن آن توسط نرم افزار جانبی که روی آن نصب می شود به نام Vray.
بعضی از توانایی های این نرم افزار:
نرم افزار بعدی RHINO است .
راینو شبیه تری دی مکس است با این تفاوت که از مکس ، سریعتر و سبک تر می باشد .
این نرم افزار جدیدتر، قابلیت های سه بعدی سازی قوی تری نسبت به تری دی مکس دارد .
ولی ضعف آن در مقابل تری دی مکس این است که مدل ها و آبجکت های آماده برای آن ساخته نشده اند .
هر چند برای فرم ها و صحنه های پیچیده تر، ما این نرم افزار را پیشنهاد می کنیم .
بعضی از توانایی های این نرم افزار:
نحوه انجام محاسبات در نورپردازی
در بیشتر مواقع ترجیح بر این است که میزان نوری که از یک طراحی بدست می آید محاسبه شود .
البته این امر در نورپردازی ساختمان های مسکونی کمتر انجام می شود .
در حالیکه محاسبه نورپردازی برای جوابگو بودن طراحی مورد نظر ، نه تنها برای پروژه های مسکونی بلکه برای ساختمان های غیر مسکونی ، مدارس ، ادارات ، فروشگاه ها ، بناهای تجاری و ... نیز باید طراحی و محاسبات انجام گیرد .
در طراحی مدرن ، نور را با واحد فوت-کندل (یا لوکس) اندازه می گیرند .
یعنی برای تعیین تعداد فوت-کندل مورد نیاز برای فضای مورد نظرمان بهتر است میزان نور متوسط را با اندازه گیری سطح افقی یک میز تحریر مشخص گردد .
علم نورپردازی بیش از 300 سال پیش شناخته شده است .
البته لازم بذکر است که در آن زمان هم مبنای روشنایی شمع بوده و فوت-کاندل میزان نوری است که از یک شمع بر یک سطح یک فوتی می تابد .
شدت نور 1 کاندل است .
نحوه انجام محاسبات در نورپردازی-شمع-فوت-کاندل
روش اول براساس لامپ هاست و کل میزان نوری که می تابانند .
روش دوم نورافکن ها و لامپ های جهت دار هستند براساس شدت نوری که ساطع می کنند .
میزان نور تولید شده توسط یک منبع نور با واحد لومن اندازه گیری می شود .
برای مثال یک شمع حدود 12.5 لوستر نور تولید می کند .
اما برای سایر منابع نوری از لومن استفاده می کنیم مثل :
لامپ فلورسنت استاندارد 60 وات 890 لومن
لامپ کم مصرف استاندارد 18 وات 1200 لومن
لامپ T8 استاندارد با طول 4 فوت 2850 لومن
و ...
لامپ T8
لامپ های فلورسنت کم مصرف 18 وات نور بیشتری نسبت به لامپ های التهابی 60 وات تولید می کنند .
برای داشتن نورپردازی با برترین کیفیت بهتر است بجای لامپ های التهابی از منابع نوری مثل لامپ های فلورسنت استفاده شود چراکه هم برق کمتری مصرف می کنند و هم نوردهی بیشتری دارند .
لومن نیز از جمله اطلاعات پایه است که در انواع محاسبه ها برای نورپردازی عمومی ، محیطی و ... ضروری است .
لامپ های جهت دار و نورافکن ها براساس شدت نور و جهت نور ساطع شده از آن ها اندازه گیری می شوند که این فرآیند وابسته به تئوری شناخت نور است .
برای مثال یک چراغ قوه معمولی با دو باطری یک پرتو نور با قدرت حدود 200 کاندل تولید می کند .
پس چراغ قوه دارای شدت نور 200 کاندل با پرتوی بسیار قوی است .
اما این نور تولید شده از چراغ قوه در یک جهت می تابد و مانند شمع نیست که در تمام جهات بتابد .
بنابراین باید تمامی زوایا در نظر گرفته شود مثل جهت تابش ، شدت نور ، کاندلا و ... .
ترکیب روشنایی طبیعی و الکتریکی روش های متعددی دارد که براساس شرایط مختلف قابل طراحی است .
جهت برخورداری از فواید انرژی ذخیره روشنایی روز ، نورهای الکتریکی باید خاموش و یا تضعیف شوند .
این مورد به روش های متعددی قابل طراحی می باشد .
ترکیب روشنایی طبیعی و الکتریکی
یعنی چراغ ها براساس یک برنامه زمان بندی ثابت خورشیدی تضعیف یا خاموش می کند .
اما معمولاً خاموش کردن چراغ های برق به صرفه تر است در حالیکه تضعیفشان مطلوب تر است .
البته لازم بذکر است که عمل تضعیف نور در بسیاری از موارد باعث از هم گسیختگی می شود .
استفاده از روشنایی برقی در کنار روشنایی طبیعی اغلب این سوال را ایجاد می کند که آیا چراغهای الکتریکی باید با نور طبیعی تطبیق داده شوند ؟
برای مطابقت با نور روز ، یک منبع نور با دمای رنگ فوق العاده بالا لازم است .
البته این نور برای نورپردازی داخلی در شب ، بیش از اندازه سرد است .
زمانی که نور طبیعی و الکتریکی ترکیب می شوند ، بهتر است یک نورگیر سقفی هم روشن کنید تا نور بدست آمده کاملاً مشابه نور روز باشد .
در مورد استفاده از نورپردازی فوقانی که از یک نورگیر سقفی استفاده می شود نیز باید از عبور نور از شیشه و خارج شدن آن ممانعت کنیم .
در اغلب موارد ، انتخاب یک منبع نور الکتریکی که بطور مناسب و مستقل از نور روز باشد ، بهترین انتخاب است .
اما با ترکیب و تطبیق نورها هم می توانیم روشنایی مطلوبی را بدست آوریم .
کنترل و تنظیم نور از چه روش هایی انجام می شود .
یکی از روش هایی که می توانیم با آن به کنترل و تنظیم نور بپردازیم سنسورهای حرکتی هستند .
منظور از کنترل و تنظیم نور یعنی همزمان هم کنترل روشن و خاموش شدن چراغ ها را داریم و هم باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شویم .
سنسورهای حرکتی ، حضور افراد را حس نموده و با روشن نمودن اتوماتیک چراغ ها واکنش نشان می دهند .
می توان از یک سوئیچ معمولی به جای یک سنسور حرکتی استفاده نمود .
همچنین کنترل نورپردازی را با دست انجام داد و اطمینان حاصل نمود که چراغ ها ، زمانی که افراد حضور طولانی مدت ندارند ، خاموش خواهند شد .
سنسورهای حرکتی که در سقف نصب می شوند ، می توانند به رله ها متصل شوند.
سنسورهای متعدد هم می توانند به همان رله ها متصل شوند .
کنترل و تنظیم نور-سنسورهای حساس به حرکت
سنسورهای حرکتی از جمله سوئیچ های اتوماتیکی هستند که حرکت را حس می کنند .
در نتیجه برای همه مکان ها کاربرد دارند .
این سنسورها چراغ ها را وشن می کنند و آن ها را تا زمان طراحی شده بعد از آخرین حرکت انجام شده ، روشن نگه می دارد .
سنسورهای حرکتی انرژی را ذخیره می کنند و راحتی و آسودگی را بعمل می آورند .
متداول ترین سنسورهای حرکتی از نوع سوئیچ های دیواری هستند و طراحی اشان به گونه ای است که جایگزین سوئیچ های دستی معمولی هستند .
بهتر است این سنسورها را نزدیک به کوچکترین حرکت منظم که باید حس شود ، نصب کنید .
سنسورهای حرکتی برای نصب برروی سقف در قسمت های بالایی دیوار ، در گوشه ها و یا در قفسه های ایستگاه های کاری نیز استفاده می شود .
این نوع سنسورها معمولاً به عنوان یک رله در بالای سقف عمل می کنند .
نورپردازی طبیعی یکی از مراحل مهم تکمیلی در طراحی ساختمان ها می باشد .
از اسم این نورپردازی پیداست که با توجه به نور طبیعی طراحی می شود .
این فرآیند شامل فعالیت های زیر است :
عملکرد نور طبیعی با مسئل اصلی و اساسی معماری ارتباط دارد .
همچنین پذیرش ساختمان طراحی شده بدون در نظرگیری نورپردازی طبیعی اصلاً صحیح نیست .
نور طبیعی یکی از بهترین منابع نور برای همه ی فضاهای داخلی می باشد .
این نور در ادارات ، مدارس و فضاهای کاری که نیاز به نور بسیار زیاد دارند و فضاهای عمومی کاربرد دارد .
نور طبیعی به عنوان یک منبع نور فوق العاده مناسب می باشد و برای انسان ها نور مطلوبی به شمار می آید .
میزان نور بدست آمده با توجه به اوقات مختلف روز ، اوات سال ، هوا ، میزان آلودگی و ... متغیر است .
برای بازدهی انرژی در ساختمان ها ، با وجود در حدود 5% نور طبیعی ، حداکثر حدود 500 فوت -شمع باید به داخل بنای مورد نظر هدایت شود .
این میزان گرما بسیار زیاد است و این انرژی در شرایط آب و هوایی از بین خواهد رفت .