شرکت افق

شرکت افق

تمامی حقوق این وبلاگ متعلق به ژرفا نور پویا می باشد .
شرکت افق

شرکت افق

تمامی حقوق این وبلاگ متعلق به ژرفا نور پویا می باشد .

شرکت افق

نورپردازی ساختمان مسکونی :

نورپردازی ساختمان مسکونی

طراحی نورپردازی ساختمان های مسکونی مشخصاتی منحصر به فرد دارد .

از آنجایی که همه ی ما بواسطه ی تعریف ، زندگی در فضاهای مسکونی و عادت به راه حل های مرسوم طراحی نورپردازی مسکونی داریم ، امکان دارد نورپردازی مسکونی از یک منظر جدید برایمان عجیب باشد .

اولین گام برای یافتن طراحی نورپردازی د فضاهای مسکونی ، تعریف کارهای بصری است .

یعنی در ابتدا باید درباره ی کارهای بصری تصمیم گیری شود .

در فضاهای مسکونی کارهای بصری بسیار معمولی و پیش پا افتاده اند .

ممکن است تشخیص و تحلیل آن ها از یک نقطه نظر جدید دشوار باشد .

بعد از تشخیص و تحلیل کارهای بصری ، نوبت به متدولوژی طراحی نورپردازی می رسد .

فضاهای مسکونی معمولاً خصوصی ، صمیمی و خودمانی هستند و روش های طراحی نورپردازی آن ها باید جوابگوی عملکرد آن ها باشد .

نورپردازی ساختمان مسکونی
نورپردازی ساختمان مسکونی

مهم ترین موضوع دیگری که می توان درباره ی نورپردازی فضاهای مسکونی گفت این است که :

کارهای بصری حساس معمولاً به چند فعالیت و فضا محدود می شوند نظیر : تهیه غذا در آشپزخانه ، نظافت در حمام و سرویس بهداشتی ، دوخت و دوز و ...

تمام این فعالیت های بصری در قسمتی معین از یک فضای مسکونی انجام می شود .

برای طراحی نورپردازی باید تمامی این فعالیت های بصری در نظر گرفته شود .

متداول ترین روش نورپردازی در قدیم استفاده از لامپ های التهابی بوده است .

بعد از لامپ های التهابی ، لامپ های فلورسنت بودند که وارد طراحی های نورپردازی شدند .

سپس با پیشرفت علم و فناوری و تنوع ایجاد شده در تمامی محصولات روشنایی از نورپردازی قابل انتقال استفاده شد .

مانند استفاده از انواع آباژورهای ایستاده و رومیزی .

نورپردازی ساختمان مسکونی
 نورپردازی ساختمان مسکونی

با وجود اینکه نورپردازی قابل انتقال ، کاربری های غیر مسکونی بسیاری دارد به همان اندازه هم کاربری اش محدود شده است .

یکی از محدودیت ها این بود که این آباژورهای ایستاده یا رومیزی بیشتر در اتاق خواب یا اتاق مطالعه بسیار پرکاربرد بودند .

بنابراین در مکان های دیگر کارایی نداشتند .

 

 

 

شرکت ژرفا نور

ترکیب نورها و لایه های نورپردازی :

ترکیب نورها و لایه های نورپردازی یعنی می توانیم در یک زمان از یک نور در دو یا چند لایه استفاده کنیم .

اگر بخواهیم برای تأمین روشنایی یک محیط از نورهای زیاد و متنوعی استفاده کنیم باعث شلوغ شدن دید بصری می شویم .

البته استفاده از تعداد زیادی منبع نورهای مختلف هزینه زیادی را هم به دنبال دارد .

یکی از دیدگاه های خوب در زمینه نورپردازی دیدگاه به حداقل رساندن منابع نورانی و هزینه هاست .

یعنی ما برای دو یا چند لایه می توانیم یک چراغ یا یک سیستم روشنایی را استفاده کنیم .

نمونه هایی از ترکیب نور و لایه های نورپردازی :

  • استفاده از نورپردازی تزئینی به عنوان نورپردازی محیطی

در این ترکیب باید چراغ های روشنایی تزئینی را به جهت جلوگیری از نورهای خیره کننده با دقت انتخاب کنیم .

چراغ های تزئینی که نور را به سمت بالا می تابانند در زمینه تأمین نور محیطی و تزئینی بسیار مناسبند .

در این نوع نورپردازی استفاده از چراغهایی که لامپ های اسده دارند بی فایده است .

ترکیب نورها و لایه های نورپردازی

ترکیب نورها و لایه های نورپردازی

  •  استفاده از یک نوع چراغ برای لایه موضعی (نورپردازی موضعی) و لایه کار (نورپردازی کار)

چراغ های خطی ، ریسه ها و چراغ های قاب دار بهترین گزینه ها برای محل کار هستند .

در نتیجه هم برای لایه موضعی و هم برای لایه کار کاربرد دارند .

  • استفاده از نورپردازی تزئینی به عنوان نورپردازی کار

بعضی از چراغ ها و منابع نوری این امکان را به ما می دهند که هم در منزل و هم در محل کار از آن ها استفاده کنیم .

مثلاً شما می توانید در منزل با استفاده از انواع چراغ های مطالعه ، آباژورهای ایستاده ، آباژورهای رومیزی و ... مطالعه کنید یا در محل کارتان به خواندن و نوشتن و انجام سایر فعالیت های بصری بپردازید .

این حالت یعنی استفاده از نورپردازی تزئینی به عنوان نورپردازی کاری .

 

استفاده از نورپردازی تزئینی به عنوان نورپردازی کار

استفاده از نورپردازی تزئینی به عنوان نورپردازی کار

 

شرکت افق

علت کم شدن نور لامپ ها :

علت کم شدن نور لامپ ها چیست ؟

لامپ های مختلف به دلایل متنوعی دچار افت شدت نور می شوند .

افت نور در لامپ های رشته ای :

علت کم شدن نور لامپ ها

در لامپ های رشته ای (تنگستنی) و هالوژن ، فیلامنت لامپ در دمای بالا با جدا شدن اتمها و نوعی تبخیر مواجه می شود .

این اتمهای تنگستن بر روی شیشه از سمت داخل لایه ای تشکیل می دهند و سدی در برابر نور ایجاد می نمایند .

لکه سیاه داخل این لامپ ها در نیمه عمر آنها حاکی از این پدیده است .

افت نور در لامپ های کم مصرف :

در لامپ های کم مصرف و فلورسنت ، به مرور زمان پدیده فوق رخ می دهد .

همچنین در این لامپ ها لایه فسفر داخلی نازک شده و در محلهایی به دلیل برخورد اتمهای جیوه ، دچار خراش های بسیار ریزی می شوند .

در نتیجه این لامپ ها عملاً نور ماوراء بنفش ساطع نموده و از درصد نور قابل روئت کم می شود .

افت نور در لامپ های LED :

علت کم شدن نور لامپ های LED

در لامپ های LED این موضوع شکل متفاوتی دارد چراکه این عنصر به دمای کار بسیار حساس می باشد .

در لامپ LED در صورت استفاده از هیت سینک مناسب ، دمای پیوند LED زیر ۹۰ درجه سانتیگراد باقی می ماند .

این دما طول عمر طبیعی لامپ LED را برای استاندارد LM80 مناسب می نماید .

در لامپ های LED که توان بالای ۵ وات دارند و هیت سینک مرغوب جهت دفع حرارت ندارند ، دمای نقطه پیوند LED و یا COB بالاتر از ۹۰ درجه سانتیگراد می رود .

در نتیجه افت نور بسیار شدید تر به وقوع می پیوندد .

نکته :

در لامپ های LED حفظ شار نوری بسیار مهم است چرا که LED به طور کلی عمر بالایی دارد .

در نتیجه هنگامی که ما به طور مثال یک لامپ 9 وات LED را خریداری می کنیم اگر کیفیت این لامپ پایین باشد به طور جدی با افت شار نوری (نوردهی) مواجه هستیم .

حتی در کمتر از سه ماه 50% افت نوری هم دیده شده است .

حال اینکه لامپ 9 وات ما هم مصرف انرژی را دارد یعنی 9 وات مصرف می کند ولی لومن نوردهی نصف می شود .

در نتیجه هنگام خرید لامپ های LED برند آنها بسیار حائز اهمیت است .

شرکت های سودجو با استفاده از کیفیت های نامطلوب همواره سعی در تأمین منابع نورانی بی کیفیت دارند .

به این منظور شرکت ژرفا نور پویا تمام تلاش خود را در جهت هرچه بالا بردن آگاهی همکاران و مصرف کنندگان محترم به کار برده است .

همچنین در لامپ های افق همواره سعی شده است کیفیت محصولات در سطح بالایی حفظ شود .

پس مصرف کنندگان عزیز می توانند با خیال راحت از محصولات روشنایی افق استفاده کنند .

شرکت افق

نورپردازی برای لایه کار :

نورپردازی برای لایه کار چگونه است ؟

از بین کارهای بصری در یک فضا ، بسیاری از کارها هست که می توانند خیلی خسته کننده باشند مثل :

خواندن ، نوشتن ، کارکردن پشت میز و ... .

در نتیجه باید نورپردازی را طراحی کنیم که این خستگی ایجاد نشود .

ضمناً علاوه بر عدم ایجاد خستگی ، به راحتی و با انرژی بتوانیم به کارمان ادامه دهیم .

چراکه تمامی نورها بر حالات روانی و احساسات ما نیز تأثیر گذارند و در زمان کار هم عدم دریافت روشنایی مناسب باعث خستگی چشم خواهد شد .

تأمین نور کار در محل هایی که فعالیت هایی همچون خواندن و نوشتن و ... انجام می شود از طریق نورپردازی لایه کار صورت می گیرد .

تأمین نور برای محیط کاری

برای نورپردازی در لایه ی کار می توانیم از گزینه های زیر استفاده کنیم :

  • آباژورهای رومیزی
  • آباژورهای ایستاده
  • انواع چراغ های مطالعه
  • انواع چراغ های نقشه کشی
  • چراغ های قفسه ها و ...

چراغ هایی که به اصطلاح بالاسری هستند یا آویز ها ، تروفرها و نورهای سقفی رو به پائین هم می توانند برای روشن کردن یک سطح کار استفاده شوند .

چراغ های سقفی که نور رو به پایین دارند یکی از پرمصرف ترین و رایج ترین چراغ ها و وسایل نورپردازی هستند .

اما در بعضی موارد هم کاربردشان کمرنگ می شود مثلاً زمانی که شما از لوستر ها استفاده می کنید .

لوسترها چون عمدتاً نور رو به بالا دارند هر قدر هم که تعداد لامپ های آن ها زیاد باشد باز هم در زمان خواندن روزنامه و یا کتاب های دعا که فونت ریزی دارند با مشکل مواجه خواهید شد .

نورپردازی برای لایه کار

در اصل این لوستر نور محیطی را به خوبی تأمین می کند اما نور کاری را نه .

اما در چراغ های سقفی رو به پایین ، نور ایجاد شده بسیار پر کاربرد است .

در اغلب فضاها نیاز به نور کار بیشتر از نیاز به نور محیطی است .

مانند منازل برای خواندن کتاب و روزنامه و محل های کار برای انجام فعالیت های کاری روزمره .

رویکرد کار و محیط برای نورپردازی یک طراحی متداول است که لایه های نورپردازی تفکیک شوند به گونه ای که هدف اولیه تقیل انرژی مصرفی برای نورپردازی است .

 

 

 

 

شرکت ژرفا نور

لایه محیطی در نورپردازی :

لایه محیطی در نورپردازی چه لایه ای است ؟

نقش تأمین روشنایی سراسری در یک اتاق یا یک فضای کوچک ، به عهده نورپردازی محیطی یا لایه محیطی است .

نورپردازی محیطی روشنایی محدوده ی فضاهای کاری را تأمین نمی کند .

اما بیشتر نوری که ایجاد می کند امکان حرکت در داخل فضا و تشخیص بصری اولیه را فراهم می کند .

مقدار نور محیطی و یا همان لایه محیطی از اهمیت زیادی برخوردار است .

چراکه اگر میزان نور محیطی در فضا ، پایین تر از میزان متوسط نور لازم برای انجام کارها باشد تضادی ایجاد خواهد شد .

این تضاد بین نور محیطی و نور لازم برای آن فضا ، ایجاد می شود .

تضاد ایجاد شده در نهایت منجر می شود که فضا دراماتیک به نظر برسد .

همچنین اگر نور محیطی به اندازه کافی وجود داشته باشد :

  • می توانم به انجام امور در آن فضا بپردازیم .
  • اتاق یا فضای مورد نظر روشن تر و دلنشین تر خواهد بود .
  • احساس راحتی و آرامش بیشتری خواهیم داشت .

در اینجا به این نتیجه خواهیم رسید که میزان نور محیطی تأثیر بسزایی هم بر حالت روانی و هم بر محیط اتاق خواهد داشت .

برای مثال :

نورپردازی محیطی در یک موزه یا بوتیک .

در اینجا برای ایجاد کنتراست بالا و قابل توجه برای جلوه پردازی بیشتر ، نور محیطی کافی نیست .

می توانیم از نورهای سقفی که رو به پایین هستند استفاده کنیم اما این نورها هم کف را روشن می کنند ولی دیوارها و سقف ها را خیر .

در نتیجه مشتریانی که در بوتیک حضور دارند فقط می توانند با خیال راحت در محیط قدم بزنند اما برای دیدن رنگ ها به مشکل برمی خورند .

چراکه فضا تاریک به نظر می رسد .

راهکار دیگری هم هست که می توانیم برای جلوه پردازی بهتر و جلب توجه بیشتر استفاده کنیم و آن هم استفاده از نورپردازی رو به بالا است .

در این نورپردازی برای ایجاد محیطی آرامبخش و در عین حال جذاب ، افزایش میزان نور برروی سطوح جوابگو است .

در این روش عموماً هرچه میزان نور رو به بالا بیشتر باشد فضا روشن تر خواهد شد .

در نتیجه متوجه شدیم که در محیط های کاری تنها نور محیطی کفایت نمی کند .

پس می توانیم از نورپردازی های دیگر هم استفاده کنیم .