در حقیقت مهم ترین قسمت طراحی در معابر عمومی در هنگام تاریکی ، تأمین نور مورد نیاز به منظور حفظ آرامش و امنیت فردی می باشد .
اگر میزان روشنایی بیش از نیاز باشد قطعاً با توجه به زمان بسیار طولانی در شب هنگام ، انرژی بسیاری به هدر می رود .
اگر این روشنایی کمتر از نیاز باشد قطعاً با صرف انرژی ، نتیجه مطلوب حاصل نشده است .
این میزان روشنایی طبق جدول استاندارد روشنایی معابر ایران ، مصوب وزارت نیرو مشخص و تدوین شده است .
حداقل میزان روشنایی در معابر محلی و مسکونی باید 4 لوکس باشد .
ولی این میزان در شریان های درجه یک مثل بزرگراه ها تا 13 لوکس هم می رسد .
با توجه به تأمین نور در فضاهای مشخص این امر کمی باید با توجه بیشتری صورت گیرد .
روشنایی معابر-بزرگراه ها و اتوبان ها
علاوه بر امنیت کامل فضاهای مورد نظر در صورتیکه دسته کلید یا هر شئ دیگری در هنگام تاریکی از دست شما بر زمین افتاد ، به راحتی بتوانید آن را پیدا کنید .
چراکه این لامپ ها عملکرد خوبی نخواهند داشت .
در نتیجه روشنایی معابر هم به اندازه روشنایی یک فضای سرپوشیده یا حتی منازل مسکونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .